sch_blog_04

Svetové finále Horizon Hydrogen Grand Prix – preteky modelov áut na vodíkový pohon H2GP.

Spoločnosť Schaeffler Kysuce už od roku 2018 podporuje tím študentov Strednej odbornej školy strojníckej v Kysuckom Novom Meste (Stredná odborná škola strojnícka KNM), ktorého členmi sú naši dualisti. 

A nedávno dosiahli úžasný úspech. Vo svetovom finále súťaže modelov áut na vodíkový pohon Horizon Hydrogen Grand Prix v Las Vegas sa spomedzi 27 tímov z celého sveta umiestnili na skvelom 4.mieste. 

Svetové finále Horizon Hydrogen Grand Prix je vyvrcholením medzinárodnej série pretekov H2GP, v rámci ktorej tisíce študentov z viac ako 20 krajín navrhujú, konštruujú, vyrábajú a pretekajú s vlastnoručne postavenými elektromobilmi na palivové články v mierke 1:10 poháňanými vodíkom. Počas tejto cesty za objavovaním obnoviteľných zdrojov energie žiaci okrem skúseností v oblasti inžinierstva a dizajnu obnoviteľných zdrojov energie získavajú aj zručnosti v oblasti tímovej práce a riešenia problémov v reálnom svete. 

Princíp súťaže spočíva v tom, aby na vopred pravidlami určenú energiu odjazdili čo najviac kôl v 6 – hodinových vytrvalostných pretekoch. 5 členný tím tvorili 3 vodiči a 2 mechanici. Súťažia s 2 prototypmi vodíkového RC modelu auta (radio controled model), čo je vlastne model hybridného elektromobilu v mierke 1:10. Hlavný pohon zabezpečuje pohonný akumulátor a na jeho dobíjanie slúži vodíkový palivový článok tzv. H-Cell. 

Príprava na tieto preteky zaberie takmer rok. Súťaž Horizon Hydrogen Grand Prix je výnimočná v tom, že súťažiaci musia vedieť navrhnúť, skonštruovať a otestovať model svojho auta ešte pred pretekmi. A počas nich hlavne spolupracovať, rozmýšľať a taktizovať, aby batéria s vodíkom v aute vydržala čo najviac kôl. Pretože jednou z najväčších výziev je naraz riešiť ako rýchlo jazdiť a ešte do toho sledovať spotrebu. 

,,Na chalanov som veľmi hrdý, pretože celý tím fungoval perfektne aj napriek problémom s palivovým článkom, ktorý nám 45 minút pred koncom pretekov vypadol. Oni však nestratili bojovnosť a duchaprítomnosť a vymenili ho. Stálo ich to síce umiestnenie na druhej alebo tretej priečke, o ktorú počas 6 hodinového preteku bojovali, ale zvládli to a dosiahli sme doteraz najlepšie umiestnenie na tejto súťaži,“ približuje Bohumil Belák, majster odborného výcviku zo Strednej odbornej školy strojníckej v Kysuckom Novom Meste. 

,,Som nadšená z úspechov našich dualistov a teším sa, že každý rok sa do tímu hlásia noví záujemcovia. Jasne dokazujú, že keď vedomosti prepojíme s praxou, dosiahneme mimoriadne výsledky. Keď vidím ako sa zaujímajú o nové technológie, a potom svoje zručnosti využijú na pretekoch, cítim obrovskú hrdosť a zadosťučinenie,“ hovorí Andrea Tuchyňová, Learning & Talent Manager Schaeffler Academy Slovenko. 

Tím Kysuckých strojníkov funguje už niekoľko rokov a zbiera skúsenosti a úspechy na pretekoch národnej a medzinárodnej úrovni. Už viackrát boli ocenení za inovácie, ktoré do súťaže priniesli. V minulosti dokázali palivový článok prepojiť s takzvaným super kondenzátorom. A model auta bol schopný odjazdiť časť pretekov aj na samotný vodíkový pohon bez potreby pripojenia batérie. Pochváliť sa môžu aj cenou v kategórii energie, za najefektívnejšie využitie vodíka a najväčšiu úsporu paliva zo všetkých tímov pretekov. 


Foto: Bohumil Belák (preteky v Las Vegas), Schaeffler